Lukuvuonna 2016-2017
Opettajanpöydän takaa luokkahuone näyttää tältä:
Tällä hetkellä luokan ovesta voi myös katsella Rinkelimäen karttaa ja aapisen hahmoja.
Lukuvuonna 2015-2016
Talviloman jälkeen pääsimme muuttamaan takaisin omaan kouluumme, jossa meidän luokkamme osalta oli tehty remonttia. Lattia oli esimerkiksi laatoitettu koko alakerrassa. Tältä luokkahuoneemme näyttää ovelta katsottuna. Pulpetit on sijoitettu neljän, viiden ja kuuden oppilaan ryhmiin. Ryhmät myös keksivät itselleen ryhmänimet sekä yrittävät tsempata toisiaan tunneilla.
Kesällä sain uuden
työpaikan myötä jälleen uuden luokkahuoneen. Keväällä toin kaappeihin
tavarani säilöön ja syksyllä puunasin luokkahuonetta kuntoon.
Ekaluokkamme
sijaitsevat erillisessä rakennuksessa päiväkodin yhteydessä. Erillinen
rakennus on luonut upean mahdollisuuden pitää yhteisiä oppitunteja
ekaluokkien kesken. Toisella kouluviikolla taiteilimme naulakkomerkeiksi
sienet. Vielä ekaluokkalaisilla on aika paljon tehtävää naulakon
siisteyden kanssa...
Ovelta katsottuna luokkahuone näyttää tältä:
Tänävuonna
käytössä on jälleen pulpettiryhmät ja heidän välinen käytöksen
tsemppauskilpailu, jossa yhteistyö on voimaa. Esimerkiksi hiljaisin,
siistein, keskittynein tai nopein ryhmä saa aika-ajoin pisteitä
työstään. Kuukauden lopussa voittajaryhmälle on luvassa pieni palkinto.
Oppilaat saavat keksiä ryhmilleen nimet, jotka löytyvät kaapistojen ovista Aapis-printin vierestä.
Luokkahuoneen
edestä löytyy opettajanpöydän lisäksi kirjain- ja numeroprintit,
liitutaulu, älytaulu, viime vuodesta tuttu kalalammikko, läksyreppu,
oppikirjakuvat ja Aapisen hahmojen kuvat.
Opettajanpöydälle
olen täksi vuodeksi ostanut lehtikotelot, joissa säilytän oppikirjoja.
Kirjat löytyvät nopeasti ja pysyvät järjestyksessä. Suosittelen
lehtikoteloita ehdottomasti jokaiselle tavaroitaan helposti hukuttavalle
opettajalle.
Tänävuonna
tulivat käyttöön jälleen uudet kirjaimet ja sen mukana luokkahuoneessa
ovat esillä uudet kirjainmallit. Jokaisen päivän aloitamme käymällä läpi
kalenterin eli viikonpäivän, päivämäärän, kuukauden, sään sekä laskemme
koulupäivät. Aika ajoin laskemme myös montako koulupäivää on vielä
jäljellä sadanteen koulupäivään ja juhliin. Viimevuodesta läksyreppu on
vielä sama. Läksyreppuun laitettavat ja tarvittavaa oppikirjaa
merkitsevät kirjankannet tosin ovat uudet.
Aapishahmot
väritin ja laminoin elävöittämään tarinankerrontaa luokassa.
Tavoitteena olisi saada aapishahmot myös oppilaille mukaan. Niiden
kanssa oppilaat voisivat kotona harjoitella näytelmä-tyylisesti
lukuläksyään.
Tarinoita
elävöittää myös Ikeasta ostetut Annu ja Olli pehmolelut, joille ompelin
kesällä uudet vaatteet. Näistä oppilaat ovat tykänneet kovasti ja ne
ovatkin mukana jokaisessa lukemassani aapisen tarinassa.
Luokan
takaa löytyy oppilaiden alue ja tavaroita. Oppilaille on jälleen
käytössä hiljaisuushylly, joka pitää sisällään pelejä, kirjoja ja
värityskuvia. Uutuutena on Tangramit ja värityskuvat. Kovasti olisi
muutakin hiljaisuushyllyyn tulossa, kunhan aikaa riittäisi uutuuksien
tekemiseen. Hyllyyn on tarkoitus tulla vielä ainakin piirrustuskuvia ja
malleja. Hyllyn päältä löytyy oppilaiden välituntitavarat koripallo ja
jalkapallo (joka on jälleen kadonnut) sekä hyppynaru.
Luokan
takaa löytyy myös lukuteltta, jonka alustana toimii tukiopetuksessa
lukemisen opettelussa käytetty kaupunkimatto. Uutuutena on myös
lukutelttaan tai lattialla istumiseen tyynyjä ja kaksi pientä Ikean
jakkaraa. Lukuteltta on talvisaikaan koristettu kausivaloilla.
Opettajanpöydän takaa luokkahuone näyttää tältä:
Takana
roikkuu pyykkipojilla kiinnitetyt kuvataidetyöt. Pyykkipoikien ansiosta
töiden ripustaminen on nopeaa ja kivaa opettajallekin.
Syksyn
aloitimme jälleen askartelemalla luokan säännöille upeat kehykset
oppilaiden kuvista. Sääntöjä kertaamme seinältä aika ajoin yhdessä.
Viimeisimpänä
uutuutena luokassa on Mäkkärimatikaksi kutsuttu peli, joka meidän
luokassa Temmellys-blogin tapaan on TB, mutta meillä se tarkoittaa Tiian
Burgeria. Tiian Burgerissa oppilaat ottavat kiposta käteensä
jäätelötikun eli ranskanperunan, johon on kirjattu lukujen 1-10
hajotelmia. Oppilas laskee tikussa olevan laskun, esimerkiksi 4+1, ja
laittaa sen oikeaan ranskanperunakoteloon eli taskuun, esimerkin mukaan
taskuun viisi. Oppilaat olivat Tiian Burgerista niin innoissaan, että
melutaso nousi melkoiseksi ja pienet jalat pomppivat luokassa
voitontanssien kunniaksi. Voittipa yksi oppilaista jopa opettajan...
Talviloman jälkeen pääsimme muuttamaan takaisin omaan kouluumme, jossa meidän luokkamme osalta oli tehty remonttia. Lattia oli esimerkiksi laatoitettu koko alakerrassa. Tältä luokkahuoneemme näyttää ovelta katsottuna. Pulpetit on sijoitettu neljän, viiden ja kuuden oppilaan ryhmiin. Ryhmät myös keksivät itselleen ryhmänimet sekä yrittävät tsempata toisiaan tunneilla.
Näkymä luokkahuoneen takaa taululle näyttää tältä. Luokan edessä on kalenteri, jolla aloitamme aina yhteisen tunnin. Taululta oppilaat näkevät aina mitä kirjoja tulisi olla repussa läksyä varten sekä mitä kirjoja käytetään tunnilla. Lukujärjestyksenkin olen pyrkinyt merkitsemään aina taululle päivän alussa. Kello odottaa vielä pientä tuunausta kun siihen on tarkoitus saada minuuttiajat mukaan.
Luokan takaosassa on suuri korkkitaulu, johon oppilaiden kuvataidetyöt on hyvä ripustaa. Pitkä laskutaso on käytössä usein pistetyöskentelyssä ja eriyttämispaikkana. Lisäksi luokkaa vastapäätä käytävällä on kaksi eriyttämistilaa, jotka ovat käytössä esimerkiksi äidinkielentunneilla. Laskutason toisessa päässä on jokaisen oppilaan omat matematiikka-laatikot, jotka on helposti haettavissa siitä. Takaosassa sijaitsee myös vaihtuvat kirjaesittelyt. Luokan takaa oppilaat voivat tarvittaessa tarkastaa myös kirjainten kirjoitusasun.
Kuvan sivussa näkyvät harmaa hylly ja kuvataidetöiden kuvausteline ovat oppilaiden käytössä. Harmaassa hyllyssä säilytetään oppilaiden kansioita, oman luokan lukukirjoja sekä lautapelejä, joita oppilaat voivat käyttää.
Matikkalaatikoissa säilytetään oppilaiden omia matikkatavaroita, jotka on saatu Tuhattaituri-kirjasarjojen mukana. Mukana on myös itse tehdyt hajotuskoneet. Näin tavarat eivät huku yhtä helposti pienten käsissä kun pulpetissa pyöriessä.
Oma luokkahuoneemme on jonkin verran pienempi kuin väistötilan luokkahuoneemme, joten pulpettien järjestyksellä on suuri merkitys. Tässä luokkahuoneessa emme esimerkiksi mahdu kokoontumaan yhdessä dokumenttikameran ääreen lattialle, ellei järjestys joku päivä taas muutu.
Syyslukukauden opiskelimme väistötiloissa, jossa luokkahuoneemme oli sopivan tilava 21:lle pienelle oppilaalle. Luokan yhdellä seinällä oli valkotussitaulu, jonka yläpuolella olivat kirjainmallit. Samalta seinältä löytyi myös luokan kalenteri sekä kalalammikko ja akvaario, joiden avulla laskemme koulupäiviä.
Tussitauluseinää vastapäätä sijaitsi laskutasohyllykkö, jonka yläpuolelle kiinnitettiin kuvataidetyöt. Samalla seinällä sijaistivat myös oppilaiden hyllykkö sekä kuivaushyllykkö. Tässä vaiheessa matikkalaatikotkin olivat vasta ajatustasolla ja esimerkiksi hajotuskoneita säilytettiin tason kaapistoissa.
Opepöydän takaa luokkahuoneemme näytti tältä. Kaksi käsienpesuallasta, jotka ovat oikealla tasolla oppilaille ovat kyllä olleet tähän yhteen korkeaan verrattuna todellista luksusta.
Tässä luokkahuoneessa pääsimme koko porukalla istumaan luokan etuosaan, jossa seinälle heijastettiin diat. Joulun aikaan käytössä olivat myös kaksi mattoa, joiden päällä katselimme joulukalenteria päivän herkkuja syöden.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti