Tietotekniikkaan tutustumista eheyttäen

perjantai 22. huhtikuuta 2016

Meillä on ollut ekaluokassa jo useiden viikkojen pituinen tietotekniikka -jakso. Jakson tavoitteina on ollut opettaa oppilaille ensimmäisen luokan tieto- ja viestintätekniikassa vaadittua osaamista. Oppilaan tulee osata kirjautua tietokoneelle, käyttää tekstinkäsittelyohjelmaa ja tulostaa työnsä. Tämä kaikki on opittu mahdottoman hyvin! Jakso tuki useita eri oppiaineita, muun muassa opetussuunnitelman kohtia:
  •  kuvataide ja mediaviestintä
  •  käsityö (materiaalit, työvälineet ja menetelmät)
  •  äidikieli ja tietotekninen oppimisympäristö, kirjoittaminen, suhde kirjallisuuteen
  •  matematiikka (luokittelu, vertailu)
  • ympäristö- ja luonnontieto (laitteiden toimintaperiaatteet, lähiympäristö ja sen ammatit).
Jakso alkoi Linda Liukkaan kirjaa Hello Ruby:a lukemalla. Tutustuimme Rubyyn hahmona ja teimme kirjan koodaustehtäviä. Hello Ruby kirjan hahmoja ovat muun muassa Ruby tyttö, pingviinit, robotit, ketut ja lumileopardit. Ratkaisimme esimerkiksi pingviinien koodikirjoitusta ja opettelimme kirjaamaan tarkkoja suuntakäskyjä kuten robotit. Oppilaat saivat omat Ruby paperinuket ja leikkasivat nukelle tulostettuja vaatteita. Moni oppilas ei ollut aiemmin leikkinyt paperinukeilla.


Opettelimme piirtämään robotteja. Robotteja piirrettiin ohjeen avulla osa kerrallaan. Tarkoitus oli opetella kuuntelemaan ohjeita ja toimimaan käskyn mukaan. Kun piirrustus oli valmis se maalattiin pulloväreillä. Maalauksen jälkeen harjoittelimme varjostusta, jotta robotit näyttäisivät liikkuvilta. Opastin oppilaita piirtämään varjoja ja jokainen ymmärsi idean. Työn kuivuttua rajat vahvistettiin vielä mustalla tussilla ja robottien vatsan sai koristella. Moni oppilas innostui myös lisäämään puhekuplia ja muuta kuvitusta työhönsä.




Robotteihin tutustuimme myös Musiikin mestarit 1-2 laululla Robotti. Harjoittelimme Robotti-lauluun myös koodattuja tanssiliikkeitä "tapu tapu töms töms"-tyylisesti. Lapset opettelivat upeasti robottien tanssiliikkeet.

Pääsimme viimein myös tutustumaan teknisentyön luokkatilaan, jossa teimme toisen robotti -aiheisen työn. Jokainen oppilas sahasi itselleen kolme palikkaa (4,5cm*4,5 cm*4,5cm). Palikat hiottiin ja niihin liisteröitiin robottikuvia. Yhteen palikkaan kiinnitettiin kuusi puuväreillä väritettyä pään kuvaa, toiseen palikkaan kuusi vartaloa ja kolmanteen kuudet jalat. Palikoista voi rakentaa haluamansa robottikokonaisuuden. Kuvissa näkyy yhden oppilaan työstä kaksi erilaista vaihtoehtoa.



Seuraavaksi siirryimme harjoittelemaan tietokoneen osia. Helloruby.com verkkosivuilla on loistava tietokonepohja, josta näkee mitä osia tietokone sisältää. Kerroin oppilaille Ram-muistista, prosessorista ja kovalevystä sekä tietokoneen toiminnasta. Oppilaat kokosivat omat tietokoneensa, joiden sisään pääsee kurkistamaan. Näppäimistö kiinnitettiin tietokoneeseen yhdestä reunasta teipillä, jolloin näppäimistön alle jääviä osia pystyy katsomaan. Luokassa on ollut tutkittavana myös oikea tietokone, joka on avattu niin, että sen osia pääsee katsomaan.

Äidinkielessä työstimme ympäristö- ja luonnontietoon liittyvät tekstit unelma-ammateistamme tietokoneiden näytöille. Oppilaat suunnittelivat lauseet unelma-ammateista vihkoon ja kirjoittivat ne tietokoneille. Tässä vaiheessa en puuttunut oikeinkirjoitukseen vaan pyrin kannustamaan oppilaita tietokoneella kirjoittamiseen. Perustelut ammatin valinnalle vaadittiin.


Viimeistelimme jo aiemmin aloittamamme pingviiniaskartelut, jotka olivat jääneet kesken, koska koululta ei löytynyt kuumaliimaa. Pingviinit on tehty kuusen käpyjä maalaamalla ja kävyn lisäksi käytössä oli massapallot ja puuta (kahden kokoisia tikkuja). Työ vaati paljon hienomotoriikkaa. Tähän työhön sopisi vielä pingviinilaulu "laineilla keinui pieni lautta vain..."


Jakson lopuksi oppilaat ovat kirjoittaneet pareittain tarinat askartelemistaan hahmoista. Osa käytti tarinassaan pelkkiä pingviinejä, osa Rubya ja joillakin oli mukana myös robotit. Tarinaan tuli kirjoittaa otsikko, henkilöhahmot, miljöö, aloitus, keskikohta ja lopetus. Kun tarinan juoni oli selvillä, oppilaat lavastivat miljöön ja harjoittelivat esittämään tarinan askartelemillaan hahmoilla. Pari kerrallaan tarinat kuvattiin videolle. Oppilaat keksivät mahtavia tarinoita esimerkiksi merihädästä ja jäätiköistä. Eräs ryhmä oli suunnitellut tarinan Haluatko miljonääriksi -ohjelman ympärille, tietysti pingviiniversiona.


On ollut mahtavaa huomata kuinka innokkaasti oppilaat ovat työskennelleet aiheen parissa. Opettajan lukiessa kirjaa ei ole luokassa koskaan ollut yhtä hiljaista ja keskittynyttä. Rehtorillekin pienet oppilaat ovat menneet kertomaan mitä teemme. Monia onnistumisia eri oppiaineiden parissa on nähty ja lasten luovuus on päässyt kukkimaan. Ensi viikolla olisikin luvassa jakson huipennus eli elokuvanäytös kummioppilaiden kanssa luokassamme. Sitä ennen täytyy vielä valmistella koodattu kutsukortti vapun elokuvanäytökseen.

Tiia-ope

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS