Tällä viikolla olen paneutunut kevään
arviointiin. Arviointia tehdään pitkin lukuvuotta, mutta viimehetken
todistusarviointi toteutuu kevätlukukauden lopussa. Syksyn aikana
ekaluokkalaiset saivat kokeilla itsearviointia moneen otteeseen. On
sanottu, että itsearviointi väärin toteutettuna voi olla lapselle
haitallista. Pienen lapsen on vaikea ymmärtää omia taitojaan. Kuitenkin
on tärkeää tutustuttaa oppilaat itsearviointiin, jotta he tietävät mistä
siinä on kyse sekä saavat mahdollisuuden kehittyä siinä.
Kevätlukukaudella
päätin toteuttaa ensi lukuvuotta silmälläpitäen arviointikeskustelut
jokaisen oppilaan kanssa. Keskustelun rajallisen ajan vuoksi toteutin
etukäteistehtävänä koko luokan kanssa yhdessä itsearviointilomakkeen. Lomakkeeseen sisältyivät kaikki ne kohdat, joita todistukseen tulee.
Pohjustin
itsearvioinnin tekemistä vielä lisää ja kerroin sen sudenkuopista.
Yleistähän on, että taitavat oppilaat vähettelevät itseään ja joskus
jopa luullaan, että ollaan parempia kuin todellisuudessa. Kohta kohdalta
kävin läpi, mitä vaaditaan, esimerkiksi käyttäytymisessä heikkoon
arvosanaan, mitä välttävään, tyydyttävään, hyvään ja erittäin hyvään.
Oppilaat myös kysyivät jatkuvasti tarkentavia kysymyksiä. Kun vaadittavat
asiat oli kerrottu, saivat oppilaat ympyröidä sen arvosanan, jonka
antaisivat itselleen.
Lomakkeet
täytettyään oppilaat palauttivat ne minulle ja minä katsoin, miten ne
erosivat omista arvosanapohdinnoista. Yllätyksekseni ekaluokkalaiset
olivat pohtineet valtavan suuren osan aivan samalla tavalla kuin minä!
Ympyröin lomakkeesta kohdat, jotka olivat menneet eritavoin kun itse
olin ajatellut. Seuraavalla tunnilla keskustelin jokaisen oppilaan
kanssa arvioinneissa niistä kohdista, jotka olimme merkinneet eri
tavoin. Oppilaalla oli mahdollisuus perustella arvosanansa vielä
minulle, jos ne erosivat omistani. Myös minä perustelin arvosanaa, jos
se oli erilainen.
Olen
edelleen yllättynyt ja suunnattoman ylpeä ekaluokkalaisistani. Lisäksi
koin, että heillä oli mahdollisuus osallistua arviointiin ja he todella
ymmärsivät mistä arvosanat todistuksiin tulee. Annoin oppilaille myös
vinkkejä miten arvosanoja on mahdollista parantaa ensi syksynä tai miten
niitä tulisi muistaa pitää yllä. Koin tämänkaltaisen
arviointikeskustelun oppilaalle hyödyllisenä ja selventävänä sekä
syksyllä tulevan opetussuunnitelman ajatuksen mukaisena. Nyt oppilaat
voivat rauhassa valmistautua viimeisiin viikkoihin ja kesäloman
odotukseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti