Oppilaiden osallisuus kevätarvioinnissa

lauantai 21. toukokuuta 2016

Tällä viikolla olen paneutunut kevään arviointiin. Arviointia tehdään pitkin lukuvuotta, mutta viimehetken todistusarviointi toteutuu kevätlukukauden lopussa. Syksyn aikana ekaluokkalaiset saivat kokeilla itsearviointia moneen otteeseen. On sanottu, että itsearviointi väärin toteutettuna voi olla lapselle haitallista. Pienen lapsen on vaikea ymmärtää omia taitojaan. Kuitenkin on tärkeää tutustuttaa oppilaat itsearviointiin, jotta he tietävät mistä siinä on kyse sekä saavat mahdollisuuden kehittyä siinä.

Kevätlukukaudella päätin toteuttaa ensi lukuvuotta silmälläpitäen arviointikeskustelut jokaisen oppilaan kanssa. Keskustelun rajallisen ajan vuoksi toteutin etukäteistehtävänä koko luokan kanssa yhdessä itsearviointilomakkeen. Lomakkeeseen sisältyivät kaikki ne kohdat, joita todistukseen tulee.



Pohjustin itsearvioinnin tekemistä vielä lisää ja kerroin sen sudenkuopista. Yleistähän on, että taitavat oppilaat vähettelevät itseään ja joskus jopa luullaan, että ollaan parempia kuin todellisuudessa. Kohta kohdalta kävin läpi, mitä vaaditaan, esimerkiksi käyttäytymisessä heikkoon arvosanaan, mitä välttävään, tyydyttävään, hyvään ja erittäin hyvään. Oppilaat myös kysyivät jatkuvasti tarkentavia kysymyksiä. Kun vaadittavat asiat oli kerrottu, saivat oppilaat ympyröidä sen arvosanan, jonka antaisivat itselleen.

Lomakkeet täytettyään oppilaat palauttivat ne minulle ja minä katsoin, miten ne erosivat omista arvosanapohdinnoista. Yllätyksekseni ekaluokkalaiset olivat pohtineet valtavan suuren osan aivan samalla tavalla kuin minä! Ympyröin lomakkeesta kohdat, jotka olivat menneet eritavoin kun itse olin ajatellut. Seuraavalla tunnilla keskustelin jokaisen oppilaan kanssa arvioinneissa niistä kohdista, jotka olimme merkinneet eri tavoin. Oppilaalla oli mahdollisuus perustella arvosanansa vielä minulle, jos ne erosivat omistani. Myös minä perustelin arvosanaa, jos se oli erilainen.

Olen edelleen yllättynyt ja suunnattoman ylpeä ekaluokkalaisistani. Lisäksi koin, että heillä oli mahdollisuus osallistua arviointiin ja he todella ymmärsivät mistä arvosanat todistuksiin tulee. Annoin oppilaille myös vinkkejä miten arvosanoja on mahdollista parantaa ensi syksynä tai miten niitä tulisi muistaa pitää yllä. Koin tämänkaltaisen arviointikeskustelun oppilaalle hyödyllisenä ja selventävänä sekä syksyllä tulevan opetussuunnitelman ajatuksen mukaisena. Nyt oppilaat voivat rauhassa valmistautua viimeisiin viikkoihin ja kesäloman odotukseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS